
 
Embassy of the Bolivarian Republic of Venezuela to the UK and Ireland 

 

  1 Cromwell Road, London, SW7 2HW, http://www.venezlon.co.uk/ Tel: 020 7584 4206 1

Fact Sheet:  
THE TRUTH ABOUT 34 MEDIA STATIONS 

THAT STOPPED BROADCASTING VIA PUBLIC AIRWAVES
 
There has been much uproar in the 
international media in recent days as various 
radio stations in Venezuela stopped 
broadcasting via the public airwaves. As 
usual, much disinformation has guided this 
debate. This fact-sheet should clarify the 
issues and rectify the imbalanced reporting of 
the mainstream media.  
 

CLOSURE OF 34 MEDIA STATIONS 
 
The National Telecommunications 
Commission (CONATEL) ascribed to the 
Ministry of Popular Power for Infrastructure 
and Housing (MOPVI) announced the closure 
of 34 Venezuelan media stations as they 
operated illegally, without a proper 
broadcasting permit, as foreseen in the 
Telecommunications Law, ratified in the 
year 2000.1

 
The mainstream international media tries to 
portray the closure of these stations as if it 
were the result of a deliberate decision taken 
by President Chávez, when in fact it is the 
consequence of the rightful application of the 
law.  
 
Here are the Facts: 
 
1. The operators of the 34 media-stations, 

which went off the public airwaves on 
August 1, 2009, knew that they were 
broadcasting illegally since the year 2002, 
when CONATEL asked all media 
operators to present their licenses in order 
to adapt their situation to the  

 

 
requirements of the new 
telecommunications law.  

2. The data-revision process back in 2002 
brought to light that the 34 media-
stations in question were not complying 
with the law because of various 
irregularities, among those are:  
• the passing-away of a concession 

holder and the continuous use of the 
license under the name of the passed-
away person; 

• the expiration of the broadcast-
concession and/or the lack of renewal 
of the concession within the time 
period determined by the law; 

• the renunciation of a concession and 
the continuing use of the airwaves 
without any permit; 

• tax evasion; 
• the lack of the lawful transfer to a new 

concession holder.  
3. The Venezuelan Telecommunications Law 

foresees in Article 73 that broadcast-
concessions can only be granted by the 
National Telecommunications 
Commission, CONATEL, and cannot be 
passed on automatically among family, 
friends or business partners.  

4. Due to the irregularities mentioned the 34 
stations were supposed to stop 
broadcasting in 2002, however, they 
continued using the airwaves without legal 
license until 2009.  

5. On May 25, 2009 CONATEL asked again 
all radio-operators to present their licenses 
and to update their records. However, the 
34 stations in question did not respond to 



 
Embassy of the Bolivarian Republic of Venezuela to the UK and Ireland 

 

  1 Cromwell Road, London, SW7 2HW, http://www.venezlon.co.uk/

CONATEL’s request. As it was known 
already that they were operating outside 
the margins of the law, they had to stop 
broadcasting immediately. Cabello stated 
in a recent press conference that 
authorities went to inform the 34 stations 
about the incompliance with the law, but 
they closed the doors in front of them. 
Cabello said “there is no way to close the 
doors to the truth”.  

6. In other cases, administrative processes 
were opened. Decisions are still pending 
on 206 more stations.   

 Tel: 020 7584 4206 2

7. In that context Diosdado Cabello, Minister 
for Infrastructure and Housing, faced those 
opposing the measure 
and said "I challenge 
those who operate the 
Circuito Nacional 
Belfort to provide a 
document showing 
that CONATEL has 
authorized them to 
operate the 102.3 
frequency. They are 
saying that the station 
is theirs and it's not 
true…They have started to say that we are 
revoking concessions and that is not true. 
The state is simply recovering the 
concessions that were being used 
illegally … It is an act of justice that has 
to do with giving power to people". 2 

8. ected by the measure Nonetheless those aff
can continue broadcasting their programs 
through the internet as the regulation only 
applies to the use of the state-owned 
airwaves. 
Furthermo9. re it is worth noting that despite 

10. spect that has not been 

Community Media 

several hundred peop

                                                

these 34 stations being off the public 
airwaves and 206 being under revision, 
there are another 872 TV and radio 
stations operating in Venezuela. There 

are currently 794 FM radio stations, 210 
AM radio stations and 108 TV stations 
using the public airwaves in Venezuela. In 
total 65 % are commercial, 10 % are 
public, and 25% are community outlets. In 
fact, CONATEL has increased the use of 
the airwaves by private stations by 
granting, for instance, 181 concessions 
to private FM radio stations owned by 
the private sector during the 
administration of President Hugo 
Chavez. 3 
 Another a
mentioned in the international media is the 
fact that people in Venezuela have rallied 

in favor of the 
measure. On July 
23, the National 
Association of Free 
and Alternative 

(AMCLA), rallied 
in Caracas and 
called for radio and 
television airwaves 
to be given to the 
people. On Sunday 
le convened in front 

of CONATEL in support of the 
government measure. In that context one 
person mentioned "I'm totally in 
agreement with the measure that minister 
Diosdado Cabello has taken of placing the 
airwaves in the hands of the Venezuelan 
people." 4 

London, August 25, 2009 
 

1 Tel cation Law, Jun
http://www.tsj.gov.ve/legislacion/LT_ley.htm 

s/4683

ecommuni e 2000. 

2 http://www.venezuelanalysis.com/new   
 D.C. 

edia-
3 Fact-Sheet, Venezuelan Embassy Washington
http://www.embavenez-us.org/factsheet/Recent-M
Events_FS-US.pdf  
4 http://www.venezuelanalysis.com/news/4683  

http://www.venezuelanalysis.com/news/4683
http://www.venezuelanalysis.com/news/4683

